Standardy ochrony małoletnich w SANUS Sp. z o.o. w Gdyni Przychodnia Lekarska Obłuże Leśne
Rozdział I
Przepisy ogóle
Niniejsze standardy ochrony małoletnich (dalej w skrócie jako „standardy”) określają w szczególności:
- zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
- zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
- procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego;
- zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
- zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
- zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
- osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
- sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;
- wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
- zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
- procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
- zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
Rozdział II
Objaśnienie terminów
1. Pracownikiem SANUS Sp. z o.o. (dalej także jako „Przychodnia”) jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilno-prawnej.
2. Osobą współpracującą z SANUS Sp. z o.o. w Gdyni są stażyści wolontariusze, praktykanci.
3. Dzieckiem jest osoba do ukończenia 18. roku życia.
4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika SANUS Sp. z o.o. w Gdyni, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
7. Osoba odpowiedzialna za standardy to pracownik sprawujący nadzór nad realizacją standardów w SANUS Sp. z o.o. w Gdyni.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział III
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
1. Pracownicy SANUS Sp. z o.o. w Gdyni posiadają odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia dzieci (także z wykorzystaniem technologii informatycznej i komunikacyjnej).
2. Każdy pracownik SANUS Sp. z o.o. w Gdyni mający kontakt z dziećmi jest weryfikowany pod kątem niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.
3. W przypadku zidentyfikowania lub podejrzenia wystąpienia czynników ryzyka lub objawów krzywdzenia dziecka, pracownicy Przychodni podejmują rozmowę
z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując do skorzystania z pomocy.
4. Wszyscy pracownicy i współpracownicy SANUS Sp. z o.o. w Gdyni, którzy w związku z wykonywaniem służbowych obowiązków, podjęli informację o krzywdzeniu dziecka lub inne informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział IV
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi
1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka, troski o jego bezpieczeństwo i w jego najlepszym interesie. Personel Przychodni realizuje to w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.
2. Personel traktuje dziecko z empatią i szacunkiem wobec jego godności, potrzeb oraz intymności.
3. Dziecko ma prawo do otrzymywania informacji na temat swojego stanu zdrowia oraz podejmowanych czynności medycznych przy użyciu prostego języka w sposób dostosowany do wieku, sytuacji i poziomu rozwoju dziecka.
4. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
Nie wolno dziecka upokarzać, krzyczeć na nie, lekceważyć lub obrażać.
5. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie obowiązujących w Przychodni zasad są potwierdzone imiennym zaświadczeniem potwierdzającym odbycie w tym zakresie instruktażu.
Rozdział V
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka.
1. W przypadku podjęcia przez pracownika Przychodni podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek:
1) udzielić niezbędnej pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia;
2) poinformować rodziców/opiekunów dziecka o podejrzeniu krzywdzenia dziecka;
3) udzielić informacji o możliwościach uzyskania pomocy lub wsparcia oraz o uprawnieniu do uzyskania bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego o ustaleniu przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy lub zaniedbania.
3. Czynności podejmowane i realizowane wobec dziecka przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego, chyba że z uwagi na charakter tych czynności jest to niemożliwie albo wobec rodzica, opiekuna prawnego istnieje uzasadnione podejrzenie, że są oni sprawcami krzywdzenia dziecka.
4. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec dziecka, gdzie zachodzi podejrzenie, że wobec niego przemoc stosują rodzice/opiekunowie, jeżeli jest to możliwe działania z udziałem dziecka przeprowadza się w obecności osoby pełnoletniej najbliższej. Brak możliwości obecności ww. osoby pełnoletniej lub odmowa rodziców ( opiekunów ) dotycząca takiej obecności, powinna wiązać się z podjęciem działań przez pracowników przychodni opisanych w pkt. 6 tego rozdziału.
5. Działania z udziałem dziecka, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięte przemocą, powinny być prowadzone w miarę możliwości w obecności psychologa.
6. Pracownik składa zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia do odpowiednich instytucji w zależności od rodzaju zgłaszanej sprawy:
1) do prokuratury lub policji;
2) do właściwego sądu rodzinnego;
3) do przewodniczącego właściwego Zespołu Interdyscyplinarnego przesyłając formularz „Niebieska Karta – A”, przez co uruchamia procedurę w przypadku przemocy w rodzinie.
7. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w ustępie poprzedzającym.
8. Dokumentację związaną z procedurą interwencji umieszcza się w dokumentacji medycznej dziecka.
Rozdział VI
Zasady ochrony dostępu do Internetu
1. Na terenie Przychodni dziecko korzysta z Internetu za zgodą rodzica/opiekuna prawnego i na udostępnionym przez niego urządzeniu.
2. W przypadku podejrzenia skrzywdzenia dziecka z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym za pomocą sieci Internet (korzystanie przez dziecko ze stron zawierających niebezpieczne treści, upublicznianie wizerunku dziecka w sposób krzywdzący lub ośmieszający go – cyberprzemoc) podejmuje się działania zgodnie z rozdziałem V standardów.
Rozdział VII
Zasady ochrony wizerunku dziecka
1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach zgodnych z Rozporządzeniem
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016.
2. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych dziecka w Przychodni reguluje Polityka Prywatności dostępna w siedzibie i na stronie internetowej Przychodni pod adresem: www.obluze.med.pl.
3. Utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Przychodni i jego upubliczniane jest dopuszczalne za zgodą rodzica/opiekuna prawnego dziecka. Powyższe stosuje się również do przedstawicieli mediów przygotowujących materiały na terenie Przychodni.
4. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak : zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica/opiekuna nie jest wymagana.
5. Podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka możliwe jest tylko za wiedzą i zgodą tego opiekuna.
Rozdział VIII
Monitoring stosowania standardów
1. Zarząd Przychodni wyznacza Piotra Karpińskiego – Prokurenta, jako osobę odpowiedzialną za wdrożenie i stosowanie standardów.
2. Prezes Zarządu monitoruje realizację standardów, reaguje na sygnały naruszenia standardów oraz proponuje zmiany w standardach.
3. Co najmniej raz na dwa lata dokonuje się oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.
4. Zarząd Przychodni wprowadza do standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom oraz współpracownikom nowe brzmienie standardów.
Rozdział IX
Przepisy końcowe
1. Standardy wchodzą w życie z dniem 15 maja 2024 roku.
2. Ogłoszenie standardów następuje poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Przychodni oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
3. Ogłoszenie standardów dla pracowników placówki następuje poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz udostępnienie wersji papierowej przez osobę odpowiedzialną za wdrożenie i stosowanie standardów.
WERSJA SKRÓCONA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH SANUS Sp. z o. o. w Gdyni
- Jesteśmy przychodnią i chcemy żebyś u nas czuł się dobrze i bezpiecznie.
- Jeżeli cokolwiek Ci się nie podobało lub poczułeś się źle możesz to przekazać do p. Piotra Karpińskiego lub napisać na adres e-mail: sanus.rodo@obluzelesne.pl
- Na badania wchodzisz z mamą lub tatą. Oni mogą być zawsze przy Tobie.
- Przed badaniem lekarz wytłumaczy Ci co będzie robił i dlaczego.
- Lekarzowi możesz powiedzieć wszystko, on jest tu po to, żeby Ci pomóc.
- Wiedza o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub wstydzisz może być bardzo ważna. Dzięki tej wiedzy lekarz będzie mógł Ci pomóc jak najlepiej.
- Lekarzom, pielęgniarkom i wszystkim osobom z naszej przychodni możesz zadawać pytania. Chętnie na nie odpowiedzą.
- Nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować.
- Cokolwiek się w Twoim życiu dzieje nie jesteś sam. To są całodobowe numery telefonów do osób, którym możesz zaufać: Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”: 800 120 002 Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży: 116 111